Vion Boxtel neemt drie elektrische terminal trekkers in gebruik

Vion zet in op de verduurzaming van haar logistieke processen. Om dit te realiseren hebben wij, in samenwerking met Toyota Material Handling Nederland, drie volledig elektrische terminal trekkers mogen leveren. Met deze voertuigen kunnen zij ervoor zorgen dat het rangeren van de koeltrailers op het terrein in Boxtel voortaan 100% emissievrij gebeurt.

Nieuwe inrichting locatie

De drie elektrische terminal trekkers verplaatsen de koeltrailers op het terrein van Vion Food Group in Boxtel en vervangen 12 diesel-terminal trekkers. Gelijktijdig met de uitbreiding van de productielocatie in Boxtel is het gehele buitenterrein opnieuw ingericht.

Erik Helmink, vestigingsmanager Vion Boxtel: ‘‘Hierbij hebben we gekeken naar een efficiëntere en duurzame manier om het buitenterrein in te richten. Van daaruit zijn we in gesprek gegaan met onze leverancier Toyota Material Handling Nederland en kon hun dochteronderneming Vitesse Vorkheftrucks deze drie elektrische, uniek in Nederland, terminal trekkers leveren. De terminal trekkers zijn speciaal voor deze toepassing gebouwd door Terberg in Benschop. Vanwege corona liep de levertijd helaas iets op maar intussen zijn ze alle drie in gebruik genomen.’’

Verduurzaming logistiek proces

De elektrische terminal trekkers zorgen voor een verduurzaming van het logistieke proces van Vion. Door de overstap op elektrisch is er geen CO2-uitstoot en wordt het geluid sterk gereduceerd doordat de nieuwe terminal trekkers geluidsarm zijn. Dit heeft ook positieve effecten op de omgeving.

Daarnaast is nu een efficiëntere planning mogelijk. Voorheen bleven de diesel-terminal trekkers op het terrein aan de trailer gekoppeld, maar dat is niet meer nodig. De trailers kunnen nu veilig worden afgekoppeld op zogenoemde trailer trestles. Deze zorgen ervoor dat er tijdens het laden veilig een trailer ingereden kan worden met een, tevens elektrische, heftruck terwijl de trailer is afgekoppeld. Door de efficiëntere planning hoeven de chauffeurs gedurende hun werkdag niet steeds in en uit een terminal trekker te stappen wat ergonomisch gezien een verbetering is. Minder terminal trekkers op het terrein draagt tevens bij aan de veiligheid.