Vion verduurzaamt met drie unieke elektrische trekkers

Vion Food Group zet een nieuwe stap in de verduurzaming van haar logistieke processen. Met de herinrichting van het buitenterrein in Boxtel stapt het foodbedrijf over op elektrisch aangedreven terminal trekkers. De geruisloze, 100% emissievrije trekkers zijn geleverd door Vitesse Vorkheftrucks en vervangen maar liefst twaalf diesel terminal trekkers.

Na eerdere verduurzaming van het wagenpark, heeft Vion een volgende stap gezet in haar Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen-beleid en drie elektrische terminal trekkers in gebruik genomen. De innovatieve trekkers worden ingezet op de locatie Boxtel.

Om aan de groeiende vraag te kunnen blijven voldoen, heeft Vion Boxtel de afgelopen jaren geïnvesteerd in uitbreiding van de productielocatie. Daarbij is ook het buitenterrein opnieuw ingericht. “We hebben gekeken naar een efficiëntere en duurzame manier om ons buitenterrein in te richten”, vertelt vestigingsmanager Erik Helmink. “Daarvoor zijn we in gesprek gegaan met Toyota Material Handling Nederland en hun dochteronderneming Vitesse Vorkheftrucks. Zij leveren al jaren – en naar volle tevredenheid – het intern transportmaterieel.”

Met de trekkers worden de koeltrailers, die door transporteurs zijn afgezet op het rangeerterrein, opgehaald, ingewogen, geladen, uitgewogen en weer klaargezet voor transport naar klanten in heel Europa. “Zo verladen we dagelijks 150 vrachtauto’s. Het wegen is voor ons een extra controleslag”, weet Helmink.

Emissievrij, geruisloos én efficiënter

Na meerdere brainstormsessies met Toyota Material Handling Nederland en Vitesse Vorkheftrucks kwam de vestigingsmanager uit bij Terberg, dat de nieuwe elektrische trekkers speciaal voor de inzet bij Vion Boxtel bouwde.

De unieke terminal trekkers maken een verduurzaming van het logistieke proces mogelijk. Door de overstap op elektrisch is er geen CO2-uitstoot en is het geluid sterk gereduceerd. “We zitten vrij dicht bij de bebouwde kom. Doordat de nieuwe trekkers vrijwel geruisloos werken, zijn ook de effecten voor de omgeving positief”, aldus Helmink.

De elektrische trekkers maken bovendien een efficiëntere planning mogelijk. “Voor het in- en uitwegen van de trailers op de weegbrug resulteert het verschil tussen een volle en een bijna lege tank in grote brugverschillen. Om die verschillen te voorkomen, bleef een trekker op het terrein daarom gekoppeld aan de trailer tot deze weer was uitgewogen en afgezet op het rangeerterrein”, legt Helmink uit. “Dat is nu niet meer nodig, omdat het gewicht van de elektrische trekkers stabiel is.” Als gevolg hiervan kon de trekkervloot drastisch worden afgeslankt. Waar voorheen twaalf diesel trekkers werden ingezet, volstaan nu drie elektrische trekkers. Dankzij de afgenomen verkeerdrukte is tevens de veiligheid op het terrein verder verbeterd.

Een verademing

Ook voor de chauffeurs brengt de vernieuwing voordelen. Dankzij de efficiëntere planning hoeven zij tijdens de werkdag niet voortdurend in en uit een terminal trekker te stappen. “We kunnen onverstoord doorwerken; in weer en wind”, vertelt rangeerder Ad Veraa, al ruim 26 jaar in dienst bij Vion Boxtel. “Toch was het in het begin wel even wennen. Deze elektrische trekkers remmen namelijk sterk af op de motor. Als je meer dan 25 jaar diesel hebt gereden, is het logisch dat dat enige gewenning vraagt. Niet veel, hoor. Dat heb je snel onder de knie. En dan hoef je in principe nauwelijks nog te remmen.”

Een minstens zo belangrijk voordeel is het geluidsniveau van de trekkers. Veraa: “Een verademing, zowel voor de omgeving als voor de chauffeur. En hoewel je fluisterstil bezig bent, heb je nog steeds ontiegelijk veel power. De trekkracht is echt immens.”

Louter voordelen

“Dit is echt een grote stap vooruit voor ons. De elektrische trekkers brengen louter voordelen”, concludeert Helmink. “Uiteraard hebben we in het voortraject ook goed gekeken naar de inzetduur van de accu’s. Die blijkt in de praktijk nog langer te zijn dan waarmee we rekening hadden gehouden. Met een volle acculading – en een snellaadcyclus tijdens de pauze – kunnen we de trekkers probleemloos een hele dag inzetten.”